
 

1 
 

 

Analysis of complaints 

 

From 1 October 2019 to 31 March 2020 the Unit reached findings on 376 complaints.  

19 complaints were wholly or partly upheld.  33 complaints were resolved.  The bulletin 

includes summaries of these cases. 

 

Standards of service 

 

The Unit’s target is to deal with most complaints within 20 working days of receiving 

them.  A target of 35 days applies to a minority of cases (78 in this period) which require 

longer or more complex investigation.  During the period 1 October 2019 to 31 March 

2020, 84% of replies were sent within their target time.  

 

Summaries of upheld/resolved complaints 

 

A guide to Labour Party anti-Semitism claims, bbc.co.uk 

Complaint 

A reader complained that, though the article’s erroneous statement that Labour had 

“never confirmed the number of anti-Semitism cases it is investigating” had been 

corrected, no adequate explanation for the origin of the error had been given. 

Outcome 

Irrespective of the inadequacy of the explanation in the eyes of the complainant, the 

correction sufficed to resolve the issue of complaint. 

Resolved 

 

Anti-Semitism: May and Corbyn clash over anti-racism records, bbc.co.uk 

Complaint 

A reader complained that the original version of this article was inaccurate in stating 

that the Labour Party had “never confirmed” the number of complaints about anti-

Semitism investigated, and that the emended version remained misleading by reporting 

that the scale of the issue was disputed. 

Outcome 

The article was inaccurate in its original form because Labour’s General Secretary had, 

by the time of publication, released figures for complaints investigated over a ten-

month period.  However, the emendation of the article sufficed to resolve that element 

of the complaint, and it was a matter of fact that the accuracy of the party’s figures had 

been strongly disputed. 

Resolved 

 

Brexit: ‘I don’t want to struggle with the mortgage’, bbc.co.uk 

Complaint 

On the basis of a British Retail Consortium/KPMG survey, this article reported that 

“Consumer spending growth in the UK fell to a record low” in July 2019 and that nearly a 

third of UK consumers had reduced their spending because of concerns about Brexit.  A 

reader complained that this gave a misleading impression about the impact of Brexit, 



 

2 
 

contradicted by an Office for National Statistics on the same day which showed 3.3% 

growth in consumer spending in the year to July. 

Outcome 

The ONS report was not directly commensurable with the BRC/KPMG survey, and could 

not be said simply to contradict it.  However, the article framed the survey results with 

two case studies where anxieties about Brexit had caused consumers to decrease their 

spending and a quote from the Head of Banking at KPMG UK which tended to give the 

impression that they represented a general trend.  The result was to give a more 

negative impression of the impact of Brexit than would have been the case if the survey 

results had been properly contextualised. 

Upheld 

Further action 

The finding has been discussed with the BBC’s business online team and they have been 

reminded of the importance in ensuring that stories which are based on a single survey 

are also careful to report the wider context. The article has been edited in light of the 

finding. 

 

Good Morning Scotland, Radio Scotland, 15 July 2019 

Complaint 

The programme included an interview with an advocate of wind power, prompted by 

recent data showing that Scottish wind turbines had generated enough electricity in the 

first half of 2019 to power 4.7 million homes.  A listener complained that the 

interviewee was allowed to promote wind power without critical questioning and had 

incorrectly described it as “the cheapest form of energy”. 

Outcome 

On two occasions, the interviewee referred to onshore wind power as the cheapest form 

of electricity generation, and in relation to the widely-accepted “levelised cost” method 

of calculation these references were duly accurate.  However, the guidelines provide 

that, when a contributor provides a single or partial view, “the existence of a range of 

views and their respective weights should be acknowledged”, and that did not happen on 

this occasion. 

Partly upheld 

Further action 

News teams have been reminded of the importance of critical questioning, particularly 

when the subject under discussion is potentially contentious. 

 

How To Go Viral: The Art of the Meme, BBC Four, 20 March 2019 

Complaint 

The programme included as an example the video posted by Mark Meechan of his dog 

apparently giving a Nazi salute which had led to his being fined for breaching the 

Communications Act 2003.  A contributor stated the judge in the case had “explicitly 

said context and intent weren’t relevant” (which he described as “madness”).  A viewer 

complained that this misrepresented the judge’s position. 

Outcome 

The judge had not simply dismissed context and intent as irrelevant, but had ruled that 

certain material offered by the defence in that connection was irrelevant because it 

provided no mitigation.  The programme gave a misleading impression in this respect. 



 

3 
 

Upheld 

Further action  

The programme has been amended in light of the finding. 
 

Jeremy Vine, Radio 2, 19 September 2019 

Complaint 

Two listeners objected to a clip of Danny Dyer which included the word “twat”, in 

connection with an interview with David Cameron.  One complained that Jeremy Vine 

had taken an inappropriate approach to the interview. 

Outcome 

Jeremy Vine’s approach was entirely appropriate for an interview with a former Prime 

Minister on a contentious topic, and the clip, which had been very widely circulated and 

reported at the time, illustrated a widespread reaction to the aftermath of the decision 

to hold a referendum on EU membership, and the ECU considered the first occurrence 

of the word “twat” to be editorially justified in that context.  However, its second and 

more forceful use at the end of the clip was gratuitous, but an apology for the language 

was broadcast later in the programme. 

Resolved 

 

My Pakistani relatives thought my cancer was infectious, bbc.co.uk 

Complaint 

The article featured an account by a member of Slough’s Pakistani community of her 

treatment by her then-husband’s family when they became aware of her breast cancer 

diagnosis.  The former husband complained that her account was inaccurate, that he 

and his family had been given no opportunity to reply to her claims, and that the 

inclusion of photographs of himself and his children infringed his and their privacy. 

Outcome 

The ECU was unable to determine the accuracy of the claims in question, but agreed 

they were such as to require a response from family-members identified in connection 

with them, and that the inclusion of the photographs infringed the privacy of the 

complainant and his children. 

Partly upheld 

Further action 

The finding has been discussed with the News Online team and they have been 

reminded of the BBC’s responsibilities when reporting stories which contain the details 

of a third party.  The article has been edited in the light of the finding. 

 

News (5pm), BBC News Channel, 12 August 2019 

Complaint 

A report in the bulletin used the village of Westhumble in Surrey as an example of 

increasing drug-related crime in small towns and rural areas because of the expansion 

of county lines networks.  A viewer complained that this gave a misleading impression 

of the nature and extent of drug-related crime in Westhumble. 

Outcome 

Most drug-related offences in Westhumble related to cannabis possession, and 

provided no basis for associating the issue with county lines activity. 

Upheld 



 

4 
 

Further action 

The UK Newsgathering team has been advised to make additional checks with the 

relevant police force when using publicly available crime data of this nature in future. 
 

News (8pm), BBC News Channel, 9 July 2019 

Complaint 

The bulletin included a report on that day’s Commons vote to widen access to abortion 

and allow same-sex marriage in Northern Ireland.  A viewer complained that it was 

biased, by virtue of including interviews with two supporters of the changes and none 

with opponents. 

Outcome 

The absence of an opponent of the changes would not necessarily have resulted in bias, 

but achieving due impartiality would have required elements of challenge in the two 

interviews with supporters which were absent on this occasion. 

Upheld 

Further action 

The production team has been briefed about the finding. 

 

Panorama: The $10bn Energy Scandal, BBC One, 3 June 2019 

Complaint 

The programme and associated online articles reported on concerns arising from the 

award of concessions for two oil and gas fields off the coast of Senegal, and the 

recipient’s sale of these concessions several years later to BP and another company.  BP 

complained that the claims made in these items were inaccurate in a number of respects. 

Outcome 

The ECU found a breach of the BBC’s standards of due accuracy only in the 

programme’s statement that the recipient stood to receive “between 9 and 12 billion 

dollars” from BP (reflected as $10bn in its title, and also reflected in the associated 

online items, to which clarifications were added independently of the ECU’s 

involvement). The ECU accepted Panorama’s argument that this was an estimate based 

on reasonable projections from relevant data available at the time the agreement was 

made in 2017. However, the estimate was presented with a degree of certainty which 

was not justified, bearing in mind that the royalty payments would depend on a number 

of important variables, such as the changing price of oil and gas and the yield from the 

two fields over their lifetime. 

Partly upheld 

Further action 

The team has been reminded to exercise an appropriate degree of caution in presenting 

financial projections.  

 

Political Thinking with Nick Robinson, Radio 4, 15 May 2019 

Complaint 

Political Thinking was a series of interviews with leading politicians which originated as 

a podcast.  The guest in this edition was Sajid Javid MP.  A listener complained that this 

was incompatible with the BBC’s requirements for maintaining impartiality during 

election periods, noting the reasons given for not broadcasting the edition of Have I Got 



 

5 
 

News for You scheduled for 10 May, with the then leader of Change UK as one of the 

guests. 

Outcome 

Arrangements for the automatic scheduling of podcasts led to this programme being 

broadcast during the run-up to the European Parliament election.  In cases where 

balance cannot be achieved within a single programme, the guidelines for election 

periods require that it be maintained over the campaign (with appropriate cross-trailing 

between linked programmes).  In this instance, the length of the campaign did not 

provide sufficient opportunity for proportionate representation of the parties standing 

in the election, and it was a mistake to have allowed the interview with Mr Javid (and 

the following week’s interview with the Labour MP Stella Creasey) to be scheduled for 

broadcast during the election period. 

Upheld 

Further action 

The management of BBC Radio recognised the need to review the scheduling 

arrangements for on-demand items (as well as items commissioned for broadcast) 

during pre-election periods. 

 

Question Time, BBC One, 31 October 2019 

Complaint 

Fiona Bruce contradicted a member of the studio audience who said Vote Leave had 

been accused of breaking electoral law. A number of viewers complained that in doing 

so she misled the audience about the position of both Vote Leave and Leave.EU, then 

failed to challenge incorrect statements by some of the panellists, and that subsequent 

corrections on air and online did not fully acknowledge or correct the misleading 

impression created.   

Outcome 

The BBC explained that Ms Bruce had misheard the audience member, and to that 

extent, in the ECU’s view, the complaint was resolved with regard to Vote Leave. 

However it concluded that the audience was also left with the impression that Leave.EU 

had largely been exonerated. In fact it was fined the maximum of £70,000 for breaches 

of electoral law (reduced to £66,000 on appeal). Subsequent corrections did not 

sufficiently acknowledge this error, and to that extent the complaints were upheld.  

Partly upheld 

Further action 

The programme has been reminded of the need for clarity in the framing of discussions 

on controversial matters.    
 

Talkback, Radio Ulster, 19 June 2019 

Complaint 

The programme included a discussion about a campaign in support of a former soldier 

facing criminal charges in connection with Bloody Sunday.  A listener complained that a 

contributor to the discussion had made inaccurate allegations about Security Forces 

activity in Northern Ireland, which the presenter failed to challenge. 

Outcome 

The contributor said that Brigadier Gordon Kerr, who had headed the Force Research 

unit, had been “engaged in plotting and planning state murder and state terror”, and cited 



 

6 
 

the report of Sir Desmond de Silva QC in support of his statement.  In fact the de Silva 

Report, though it found collusion between the Force Research Unit and loyalist 

paramilitaries, dismissed the view that the killings in question were actions of the 

British State, while evidence from other sources does not suffice to establish the truth 

of the contributor’s reference to “state murder and state terror” in connection with the 

Brigadier.  In the context, it would have struck listeners as a statement of fact rather 

than an expression of opinion and, having passed uncontested, it gave a materially 

misleading impression. 

Upheld 

Further action 

BBC news teams in Northern Ireland have been briefed on this finding and on the need 

to ensure that claims of disputed fact by programme guests are appropriately qualified 

or challenged. 

 

The Emma Barnett Show (presented by Clare McDonnell), Radio 5 Live, 6 May 2019 

Complaint 

The programme included an interview with a representative of the Soil Association on 

issues raised by the recently-published report by the UN’s Intergovernmental Science-

Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services.  A representative of the Crop 

Protection Association complained that the interviewee had been given an opportunity 

to promote claims for organic farming which had been supported, rather than 

appropriately challenged, by the presenter. 

Outcome 

While most of the content of the interview was uncontroversial and editorially justified 

in relation to the UN report, the interviewee spoke in terms which suggested that the 

use of pesticides was harmful and to be avoided.  In the absence of direct challenge, 

viewers might have understood this to be a matter of established fact, whereas there is 

an argument to the effect that the appropriate use of pesticides can be beneficial 

overall.  In this respect, the item fell short of due impartiality. 

Partly upheld 

Further action 

The Editor discussed the finding and the lessons arising from it with the presenter. 

 

Tweet by Tom English, BBC Scotland, 6 August 2019 

Complaint 

A representative of Club 1872 (a Glasgow Rangers FC supporters’ club) complained of a 

number of references, on air and on social media, to events at Rugby Park, the ground 

of Kilmarnock FC, on the basis that they were inaccurate and derogatory towards 

Rangers supporters. 

Outcome 

Most of the references complained of were legitimate reporting of, or comment on, the 

facts as they were understood at the time.  But one tweet by Tom English, BBC 

Scotland’s chief sports writer, was expressed in terms the ECU considered inappropriate.  

Crowding at the turnstiles had led to claims by Club 1872 that Rangers fans had been 

“trapped outside” the ground, with consequent risks to safety.  The tweet in question 

said “‘Trapped outside Rugby Park…’   Trapped outside??  This is execrable stuff”.  On the 

evidence available at the time Mr English was entitled to question the extent to which 



 

7 
 

fans trying to get into the ground could reasonably be described as “trapped”, but 

describing an aspect of Club 1872’s statement as “execrable stuff” went beyond what 

might be considered a reasonable expression of professional judgement, even in the 

context of the kind of trenchant brevity often expected of tweets. 

Partly upheld 

Further action 

Sports teams have been reminded of the importance of appropriate language when 

reporting or commenting on issues or events connected to Scottish football.  
 

Unexpected Fluids, Radio 1 Instagram 

Complaint 

A visitor to Radio 1’s Instagram account complained this posting was sexually explicit in 

ways inappropriate for younger visitors to the account. 

Outcome 

The post in question was intended to promote a radio programme which had a 

legitimate purpose, in which the sexually explicit elements were set in an appropriate 

context.  The ECU agreed, however, that without that context and with the additional 

visual element, the post was not appropriate for a platform and an account which is of 

interest to children and younger people. 

Upheld 

Further action 

Radio 1 will be reminding teams of the importance of considering the likely age range 

of the audience on the platform they are creating content for; and the need to exercise 

particular caution with content of a sexual nature, especially when used for 

promotional purposes or in a situation where the audience will not already have a good 

idea of what to expect from it. 
 

Tweet by Laura Kuenssberg, 9 December 2019 

Complaint 

Laura Kuennsberg tweeted that a Conservative Party adviser had been punched by a 

Labout activist during a visit by the Health Secretary to Leeds General Infirmary.  

Readers complained that the tweet was inaccurate poorly-sourced and showed bias, 

and that a later apology was inadequate. 

Outcome 

Subsequent video footage showed that no punch had been thrown.  The original tweet 

was taken down and a correction published alongside the new evidence.  This, combined 

with a later apology, was sufficient in the ECU’s view to resolve the issue.  It found no 

evidence of political bias nor that Laura Keunssberg had failed to check the story before 

publication. 

Resolved 

 

Good Morning Ulster, Radio Ulster, 26 November 2019 

Complaint 

The programme included a report on the general election campaign in the Upper Bann 

constituency, followed by a discussion with two guests, one described as “a political 

commentator” and the other as a “former SDLP MLA”.  John O’Dowd, the Sinn Fein 

candidate in the constituency, complained that the latter was in no sense an 



 

8 
 

independent commentator (having signed the nomination papers of his SDLP 

opponent) and that the item was unfair to him and lacked impartiality in relation to his 

party. 

Outcome 

The guest in question was not presented as an independent commentator, and the 

description of her as a “former SDLP MLA” gave listeners sufficient indication of her 

likely viewpoint.  However, she was given considerable opportunity to dispute Mr 

O’Dowd’s statement in the report that “There’s only two parties that can win this seat.  

It’s either the DUP or Sinn Fein” and to put the case for voting for the SDLP in the 

constituency.  While this did not amount to unfairness to Mr O’Dowd personally, it fell 

short of due impartiality in relation to his party. 

Upheld 

Further action 

The management of BBC Northern Ireland briefed the teams involved on key learnings 

as these related to due impartiality and the handling of discussions of this sort.  They 

subsequently took care to ensure that commentators who had signed the nomination 

papers for candidates in the general election were not invited to take part in 

constituency-specific discussions and also that any relevant party political affiliations 

were made clear to BBC audiences. 

 

Points West, BBC One (West), 27 November 2019 

Complaint 

The programme looked at the general election campaign in Stroud and included a 

discussion between three candidates standing in the constituency, representing the 

Conservatives, the Labour Party and the Green Party.  A representative of the Brexit 

Party complained that its candidate had been wrongly excluded from the discussion. 

Outcome 

The Brexit Party candidate was represented in the item only by a brief clip from a pre-

recorded interview. Although the party did not meet the criteria which would have 

required the programme to offer its candidate the opportunity of participating in the 

discussion, its claims to do so were no less than those of the Green Party, and it was 

inconsistent with the BBC’s guidelines on election coverage that the Green Party was 

represented in the discussion while the Brexit Party was not. 

Upheld 

Further action 

The finding has been discussed with the programme team and they have been reminded 

about the guidelines which apply during election periods. 

 

Watchdog, BBC One, 19 September 2019 

Complaint 

The programme featured an analysis of the performance of UK train-operating 

companies based on publicly-available data on punctuality, cancellations and numbers 

of complaints.  Virgin Trains complained that the programme’s commentary subjected 

them to criticisms to which they had not had an opportunity to respond, failed to 

contextualise the statistics it used and focused unfairly on them rather than on worse-

performing operators. 

Outcome 



 

9 
 

Watchdog notified Virgin trains of its intentions in an email which indicated that Virgin 

Trains might be the subject of criticism in relation to the data which it attached.  

However, it did not indicate that there might be adverse comment on other areas of 

performance, such as on-board facilities, overcrowding and value for money, and Virgin 

Trains should have been given a clearer indication of the nature and extent of the 

criticism to be levelled at them.  As the data used by the programme assigned Virgin 

Trains an overall ranking of 19th out of 23, the ECU did not consider they had been 

unfairly singled out for criticism in relation to those aspects of performance.  However, 

the characterisation of them as “consistently among the worst performers for just about 

everything” was a broader criticism than the data for the three chosen indices warranted, 

and stood in contrast with the most recent industry-wide customer satisfaction survey 

in which Virgin Trains were ranked no lower than fourth on any of the indices, and first 

among long-distance operators for “Overall satisfaction with the journey”.  This was 

inconsistent with the requirement of the BBC’s Editorial Guidelines that statistics 

should be put into context. 

Partly upheld 

Further action 

The issues arising from the finding were discussed with the programme team. 

 
 

 


